Nieuwe Motor

Besluit en kiezen

Deze zomer hebben we, samen met nog 4 andere doerakken, een vaartocht naar België gemaakt. Een prachtige tocht van vier weken vol avontuur! We hebben veel gezien, gedaan, gevaren en geleerd.

We hebben ook gemerkt dat grotere stukken varen hardstikke leuk is, en zeker iets wat we de komende jaren wel willen blijven doen. Het enige was dat we onzelf langzamerhand wel wat minder zeker voelden over de motor.....

Stilliggen vlak bij een broodschipper met een flink draaiende schroef en niet kunnen starten...... Meer oliegebruik bij hogere toerentallen e.d. Maar zeker ook het uitblazen van lucht deed ons besluiten eens te gaan orienteren op een andere motor.

We zijn hierbij terecht gekomen bij Drinkwaard in Sliedrecht. Onder andere Wim is hier geweest voor een nieuwe motor, en wij zijn er ook geweest voor motorsteunen en demperplaat. We zijn goed en vriendelijk geholpen en hebben de Mitsubishi S4Q2 (54PK) uitgezocht.

De eerste stap is nu overvaren naar Sliedrecht, en daarna wordt het werk door Drinkwaard ingepland.

Vaartocht naar Sliedrecht

Eigenlijk is het een vaartocht, en hoort het ook onder de vaartochten te staan, maar omdat het doel is om de boot naar Drinkwaard te brengen plaatsen we het toch maar hier.

Zaterdag 23 oktober

Als eerste korte etappe op zaterdag 23 oktober varen we van ZZV naar Zaandam, WV de Remming. Het blijkt bitter koud, dus we nemen maatregelen om het de komende dagen lekker warm te krijgen.
Het doel van deze etappe was om zondagmorgen bij vertrek geen last te hebben van de sluis, en achteraf is dat maar goed ook, want juist zondagmorgen raakt de sluis beschadigd door een broodschipper die net een stukje van de brug meepakte.....

Zondag 24 oktober

We vertrekken met een stralend zonnetje om ca 9.30u uit zaandam en varen vrij snel het Noordzeekanaal op. Daar is het vrij rustig, op een enkele broodschipper en de draagvleugelboot na. We varen Amsterdam voorbij en draaien het Amsterdam Rijnkanaal op. Ondanks dat het zondag is, is het er toch nog vrij bedrijvig.....

We varen keurig aan stuurboordzijde en krijgen af en toe een klein regenbuitje over ons heen. Verder is het prachtig weer. In de loop van de middag meren we af in Jutphaas/Vreeswijk wat tegenwoordig een onderdeel is van Nieuwegein.

We wandelen door het nabijgelegen park naast het kasteel, halen een patatje bij de plaatselijke snackbar en laten de Webasto lekker snorren om ons 's avonds op temperatuur te houden.....

Maandag 25 oktober

De volgende morgen varen we rond 9.30 verder, langs de sluis waar de "aardbeienman" ons helaas niet voorziet van fruit steken de Lek over en varen verder op het merwedekanaal. Het is weer stralen weer en we varen rustig en gemoedelijk naar Gorinchem.

Het is wel een rare gewaarwording om een deel van dezelfde route te varen die we van de zomer al hebben afgelegd. Je komt echt langs de zelfde stukjes maar lang niet alles herken je van daarvoor. Vooral ook het Merwedekanaal ziet er met een zonnetje en herfstkleuren echt prachtig uit!

Daar worden we hartelijk verwelkomd en is er volop tijd voor ons, want we zijn de enige passanten! Dat is heel handig, want daardoor hebben we ook een verwarmd toiletgebouw voor ons alleen! De steigers die van de zomer echt overvol lagen zijn nu stil en verlaten.....

Het is prachtig weer dus we wandelen uitgebreid door de stad, gaan uit eten, pikken een bioskoopje en zo houden we een beetje vakantie!

Dinsdag 26 oktober

Vandaag gaan we bijtijds door de sluis om op tijd in Sliedrecht te zijn. Op de Merwede is het redelijk druk, maar de meeste schepen komen vanaf Dordrecht en komen ons dus tegemoed.

We hebben de stroom mee, dus we blazen met een gangetje van zo'n 11,5 km per uur naar Sliedrecht. Daar meren we aan en wachten tot we eruit gehesen kunnen worden.

Het hijsen gaad goed, en tegen 14.30u is alles klaar en staat onze Schollevaer gepoetst en wel op een kar, klaar om van een nieuwe motor te worden voorzien!

Zaterdag 13 november

We gaan bij Drinkwaard kijken hoe het ermee staat. Als we aankomen worden we direct meegenomen naar de werkplaats om naar de schroefaskoker te kijken. Die blijkt namelijk behoorlijk aangetast en ingevreten door het vocht.
Dat wordt een nieuwe.....

Bij de boot aangekomen zien we een mooie grote lege ruimte waar eens de Peugeot Indenor lag. Achterin is de oude uitlaat al verwijderd en zijn ze druk bezig geweest met het plaatsen van een nieuwe demper, keurig met een gelast steuntje.

De volgende stap wordt het lassen van de nieuwe motorfundatie.

Binnenkort gaan we terug om het motorruim schoon te maken en te schilderen.

Vrijdag 26 november

De motorfundatie is klaar. Nu mag het motorruim schoongemaakt en ontvet worden.... Het is werkelijk niet te geloven hoe vies en vettig alles is. De hele dag ben ik aan het klauteren met emmers water, waterstofzuigers en doeken om alles een beetje toonbaar te krijgen.....

Intussen is de monteur bezig met de motor, en zo krijg ik de kans om foto's te maken van de gemariniseerde, nog zwarte motor én een vers gespoten Drinkwaard blauwe variant.

Zaterdag 27 november

Het motorruim is schoon en wordt voorzien van een laag prachtige grijze motorruim verf. Buiten dwaret de sneeuw neer, en binnen snort de kachel. Jeroen verft, en ik trek de oude bekabeling weg. We plaatsen ook het nieuwe klepje waar straks het bedieningspaneel in komt.

Zaterdag 10 december

De motor zit er al in! En hij loopt ook al! Aan de accubak is een plaatje gelast waarop de hoofdschakelaars zijn geplaatst. De bedrading naar de motor zit er al aan, en het bedieningspaneel is er ook al!