Zomervakantie naar de Lustrumviering

zaterdag 26 juli

Vandaag beginnen we aan de grote reis naar Hank. We worden opgehaald door Peter en Elvira met "Jumbootje" en Bart en Wike met "Heer Bommel". Met drie doerakken starten we de tocht naar WV Amsterdam. Het is prachtig weer, en we leren meteen wat het voordeel is als je weet hoe je de kap open kunt zetten. Als je dat niet doet smoor je de tent uit!

Gaande de tocht blijken er meerdere (fanatieke) fotografen in de groep te zitten. De foto's in deze rapportage zijn ofwel van mij, ofwel van Wim Tenge ofwel van Elvira Happel.

Na ruim anderhalf uur varen we op het Noordzeekanaal. Daar worden we ingehaald door verschillende grote schepen, waaronder een autoboot. Hieronder zie je "Heer Bommel" met in zijn kielzog de enorme autoboot.

grote boot op Noordzeekanaal

Bij Amsterdam leggen we aan om de doortocht door Amsterdam te betalen.

Aanleggen

We draaien de Kostverloren vaart op en varen dwars door Amsterdam.

kostverloren vaart

In de loop van de middag leggen we aan bij WV Amsterdam. Daar kunnen de kinderen even zwemmen voordat het gaat onweren. We ontmoeten hier Nicolette met "De Buffel" en Wim en Simone met "Siwi3". WV Amsterdam is de thuishaven van Wim en Simone. Een havengenoot vraagt Wim of hij droomt of dat er toch ineens meer Doerakken in de haven liggen......

wv_masterdam

zondag 27 juli

We varen af bij WV Amsterdam. De route voert ons langs de Brasemermeer naar Boskoop. Onderweg krijgen we wel wat aanwijzingen....en worden we geobserveerd.

regels en flitsers

In Boskoop gaan we ook zwemmen en 's avonds is het mooi genoeg om een mooie foto te maken van een aantal Doerakken.

Boskoop haven by night

De jachthaven:

de jachthaven in Boskoop

Ondertussen schuiven ook Bert en Hanneke met de "Wif" aan en zijn we inmiddels uitgegroeid tot een convooi van 6 boten.

Maandag 28 juli

Vanuit Boskoop varen we af richting Gouda. Omdat ik daar lang gewoond heb zit ik op het dek om naar de mij zo bekende omgeving te kijken. Het is erg leuk om rond te varen over de Gouwe, onder de spoorbrug door te varen en het centrum te zien liggen.

spoorbrug Gouda

Even verderop wachten we een poosje voor de sluis.

sluis bij Gouda

We zoeken een plekje in de sluis en zetten de motor uit. Maar, als we dan willen starten om naar buiten te varen horen we enkel 'klik'. Dat is toch wel even schrikken, maar gelukkig weten we dat de groep direct te hulp schiet. We geven een zwengel aan de startmotor en de snaar. Dan werkt alles weer. later blijkt dat het waarschijnlijk een zeldzame stand van de startmotor is en dat het dus maar weinig voorkomt. In de andere sluizen laten we de motor gewoon aan......

Net na de grote sluis volgt een kleinere, daar passen we niet met z'n allen tegelijk in..... Ondertussen is Jeroen druk aan het bellen want we blijken met de duiven op Narbonne een nationale prijs te hebben behaald (zie dekker-vdherik.nl)

Sluis bij Gouda

We varen door langs Haastrecht, waar we even stoppen om inkopen te doen en varen dan naar Oudewater. Daar is de doorvaart gestremd omdat er een lijk uit het water geborgen moet worden.

Oudewater

Ik onderneem een wandelingetje om de boten nog mooier op de foto te zetten, maar dan draait de brugwachter snel de brug open en rest mij niets anders dan de anderen uit te zwaaien in de hoop dat Jeroen mij weer oppikt........

Gelukkig, ik mag nog mee..... We varen naar IJsselstein waar we Han en Erna met hun "Waterman" ontmoeten. De groep bestaat nu uit 7 boten.

Panorama IJsselstein

Iedere dag houden we een "briefing" waarbij we onder het genot van diverse drankjes het traject voor de volgende dag bespreken. Het is steeds erg gezellig.

De briefing

Marnemoende in IJsselstein is een nieuwe jachthaven met een uitstekend restaurant waar we met de hele groep gaan dineren. Jeroen gaat 's avonds naar huis om naar de huldiging te gaan voor de prijs op Narbonne.

eten bij Marnemoende

De haven:

Marnemoende

's Avonds ziet de haven er ook prachtig uit. Om deze foto te maken klim ik op een stoel, klem ik de kamer tegen de balkonrand en druk ik af met de draadontspanner..... Kost wat, maar dan heb je ook wel wat:

Marnemoende by night

Dinsdag 29 juli

Vandaag varen we van IJsselstijn naar Gorichem. De meisjes zijn al dikke vrienden met Jola, dus die zit bij het ontbijt al bij ons. Jeroen is voor dag en dauw alweer teruggebracht door André en is nog helemaal in de stemming vanwege de resultaten van Narbonne.

Jola bij het ontbijt:

Jola bij het ontbijt

Wanneer we even bij de sluis liggen te wachten komt er nog een Doerak aan. Ze hebben drie kinderen aan boord maar blijken nog geen lid van de doerakclub te zijn..... Als we ze 's avonds in Gorinchem zien liggen maken Jeroen en Elvira een praatje en proberen ze enthousiast te maken voor de club. Ondertussen is het een leuk gezicht met zo veel doerakken.

Sluis nabij Gorinchem

Het is nog steeds prachtig weer en terwijl de anderen de briefing houden vertrek ik met de kinderen naar het strandje om lekker te zwemmen en te spelen.

Strandje bij Gorinchem

's avonds lopen we Gorinchem in om rond te kijken en gaan we daar pannenkoeken eten.

Slot in Gorichem

De haven, met onder ook het strandje:

haven van Gorinchem

Woensdag 30 juli

De etappe naar Aalst is maar kort dus we vertekken pas aan het begin van de middag. 's Morgens nemen we de tijd om te winkelen. We kopen ondermeer kleine katrolletjes en een veertje om ook een stuurstandaanwijzer te maken zoals Wim en Simone in hun doerak hebben.

De havenmeester komt ons 's morgens vragen of we om 13.00u willen vertrekken want tussen een en twee komt er een andere groep aan. Vlak voor we weggaan komt die groep er, een beetje aan de vroege kant aan. het blijkt ook een stertocht met Doerakers te zijn. We spreken ze kort en zullen ze de volgende dag in Hank weer zien.

Onderweg, sluis nabij Aalst:

Sluis bij Aalst

Doorkijkje

Ook deze haven heeft een meertje waar de kinderen kunnen zwemmen. 's avonds monteren Jeroen en Wim de dobber bij de stuurstand. Zo heb je optimaal zicht op de huidige stuurstand.

Donderdag 31 juli

Onderweg naar hank komt er ineens een helikopter laag overvliegen.... Hij blijkt de rivier te volgen. De diverse fotografen in de groep wagen een poging om de heli erop te krijgen.......

helicopter

Onderweg oerhollandse landschappen:

landschap

Vlak voor we er zijn leggen we aan om de boten te versieren. Het motorbootje wat er al lag is blij als die lawaaiige groep met doerakkers weer doorvaart.

we versieren alle boten

Luid toeterend varen we de haven van hank in waar al verschillende andere doerakken in volle feestuitdossing liggen.

haven hank

We worden welkom geheten door de dames van de lustrumcommissie en krijgen een goedgevulde welkomstas met folders, het programma etc.

Later die dag volgt een officieel welkom, onder het genot van een kopje koffie met Biesboschflap, krijgen we toelichting op het evenement.

's avonds is er een wandeling voor de fanatiekelingen onder ons. We leren het een en ander over de Biesbosch en vooral over wuivend riet.

wuivend riet

zonsondergang

Vrijdag 1 augustus

Vandaag staat de tocht met de Hankomotive op het programma. We hebben met de hele groep ingetekend voor de 'trein'van 11.30u. We gaan aan boord en rijden naar de klompenmaker, alwaar ons een overheerlijke lunch wacht. Daarna krijgen we een boeiende presentatie van de klompenmaker.

hankomotive

klompenmaker

klompen.....

's avons is er een heerlijk buffet en is er volop ruimte voor muziek. Onder andere het doeraklied onder leiding van een accordeonist. Verder is er een gelegenheidskoor wat zeer verdienstelijk een soort medley met ons zingt. Stemmen en inhaken maar!

het gelegenheidskoor

Zaterdag 2 augustus

Voor vandaag staat er een vaartocht met alle doerakken op het programma. De schippers melden zich om 11.00u voor de briefing en aan het begin van de middag varen we af voor een rondje biesbosch.

De route:

de route

Via de marifoon blijven we op de hoogte van de kop, staart en tussenliggende schepen, want met zo'n 75 doerakken maak je een aardig lint!

de marifoon

nog meer doerakken

doerakken, overal

Vervolgens varen we weer keurig in volgorde naar de haven:

de haven

Na de vaartocht wacht ons een feestavond met een schippersbuffet en een spetterend optreden van het "Hank's Havenkoor".

een overheerlijk buffet

Mooie muziek:

Het hans Havenkoor

en alle gelegenheid om mee te zingen.

Meezingen

Zondag 3 augustus

De zondagochtend begint met een lekker ontbijtbuffet. Het is wel pittig om na een feestavond vroeg op te staan, maar het ontbijt is erg lekker.

ontbijt

De dag is verder vrij te besteden, dus we gaan rondkijken bij andere doerakken. Verder zijn er verschillende doerakkers die even bij ons komen kijken.

We hebben intussen ook besloten om met de hele groep weer terug te gaan dus we plannen ook een briefing om de terugreis te bepalen.

briefing

's Avonds hebben we een bevertocht met de fluisterboot:

bevertocht

Het weer werkt niet echt mee, regelmatig regent het en de bevers hebben zich goed verstopt. De enige bever die ik gezien heb zat op de boot:

bever.....

Toch is het wel leuk om in de schemer door de Biesbosch te varen.

Maandag 4 augustus

Het lustrum is weer voorbij. We besluiten het geheel met een rondje koffie met cake in de haven.

afscheidskoffie

Na de nodige bedankjes links en rechts neemt iedereen afscheid en varen we in ploegjes af.

Vooral op het eerste deel van de route zien we veel bekende doerakken en blijkt dat er ook veel makke schippers in een sluis passen.

sluis vol doerakken

De bestemming is Dordrecht, en om daar te komen moeten we ook een stuk over de Merwede, met aardig wat wind en bijbehorende golven......

De voordeur van Nicolette mag wel dicht en ook de andere doerakken doen er goed aan om de voorramen even te sluiten.

De Schollevaer met de Buffel:

Heer Bommel en de Schollevaer

En de convooileider, Jumbootje:

Jumbootje

Na een kilometer of zeven golven draaien we de sluis in naar het Wantij en komen we in rustiger water.

Langzamerhand komen we in de buurt van de eindbestemming Dordrecht.

Zo varen we eerst langs het Groot Hoofd:

Dordrecht Groothoofdspoort

En vinden een plekje bij de Koninklijke Dordse Roei en Zeilvereniging:

Koninklijke Dortse Roei en Zeivereniging +

's avonds gaan we uit eten en genieten we van Dordt bij nacht.